Als je onderneming groeit, moet je soms moeilijke keuzes maken. Jacquelien van der Lem heeft haar bedrijf Lemtech Lucht- en Milieutechniek klaargestoomd voor verdere groei. ,,Onze focus zal liggen op het verhogen van de efficiency en het optimaliseren van het relatiebeheer.”

Toen Jacquelien van der Lem in 2000 voor zichzelf begon, droomde ze niet van het ondernemerschap, personeel of groei. Als lasspecialist ondervond ze dat de omstandigheden waarin mensen werken vaak tot allerlei gezondheidsklachten leiden.

Nadat ze in loondienst ervaring had opgedaan met luchtzuivering, richtte ze een eigen bedrijf op, Lemtech Lucht- en Milieutechniek. ,,We werken inmiddels in de hele Benelux, maar hebben ook al projecten lopen in Kazachstan, Schotland en Duitsland.”

Investeren
Lemtech is niet alleen importeur van de Duitse producent van luchtzuiveringsinstallaties Teka, het ontwikkelt ook nieuwe producten voor dat bedrijf. ,,Toen ik begon, was ik in mijn eentje”, zegt Van der Lem (53). ,,Maar inmiddels staan er zeven mensen op de loonlijst. Drie van hen zijn vorig jaar in dienst gekomen, en we zoeken nog iemand.”

Omzet
,,Daarnaast hebben we een flexibele schil van nog eens drie medewerkers. Eind 2015 was de omzet bijna 1,3 miljoen, eind 2016 zo’n 1,6 miljoen en in 2017 net onder de 2 miljoen. Nu de crisis is afgelopen, zien we dat bedrijven weer investeren en zuiniger worden op hun werknemers. De komende jaren verwacht ik daarom verder te kunnen groeien.”

Werk overdragen
,,Ik ben zelf nog steeds verantwoordelijk voor de oplossingen bij de klant en de verkoop van de projecten”, vertelt Van der Lem. ,,Omdat ik dat graag doe, zal groei tot moeilijke keuzes leiden. Ik ben nu bezig om de jonge generatie het vak te leren, zodat ze een deel van mijn werk kunnen overnemen. Om de juiste oplossing voor de klant te kunnen bieden, moet je specialist zijn. Volgende week volgt iedereen weer een training. Op termijn wil ik me meer gaan bezighouden met de grote lijnen.

Om de groei bij te benen, heeft Van der Lem veel geïnvesteerd in automatisering. ,,We hebben lang gezocht naar software die alle stappen omvat tussen het eerste klantencontact en de factuur. Maatwerk levert tijdwinst op. En de komende tijd gaan we de efficiency nog verder verhogen en het relatiebeheer optimaliseren.”

Geplaatst op: De wereld van de ondernemer
Auteur: RENÉ BOGAARTS | Foto: Marco Bakker